فروش اینترنتی را از کجا استارت بزنیم ؟

در ایام کرونا خیلی از کسب و کارها ورشکست شدن و در کنار همون های خیلی ها پول های خوبی به جیب زدن شاید لازم به گفتن نباشد چون همه به خوبی دریافتیم که در این دوره خیلی از اشخاص روی به خرید و فروش اینترنتی آورده اند.

امروز اگر شما به فرایند فروش اینترنتی آشنا نباشید محکوم به ورشکستگی هستید ، اما ورود به این بازار روش های مختلفی دارد که کارشناسان ما در این باره اطلاعات بسیار زیادی دارند ، فرق نمی کنند شما چه کسب و کاری داشته باشید ، در 90 درصد کسب و کارها می توان به فروش اینترنتی رو آورد اما در این مقاله به شما راه های ورود به این عرصه را آموزش خواهیم داد. اما توجه داشته باشید ، که ورود به این بازار بدون بهره گیری از کارشناسان این حوزه می تواند کاری بیهوده باشد حتی با صرف هزینه های بالا

عجله کنید، وقت فروش اینترنتی است!

همین اول می‌خواهیم با شما از صمیم قلب ابراز همدردی کنیم! قبول داریم که راه اندازی کسب و کار اینترنتیِ جدید، کار آسانی به نظر نمی‌رسد.
دلایل‌اش هم واضح است:

بازار آنلاین به شدت شلوغ است.رقابت واقعاً سخت است.راضی نگه داشتن مشتری‌ها هم از همیشه سخت تر است.
قطعاً به خاطر همین دلایل، مدت‌ها است که از فروش آنلاین عقب مانده‌اید. اما می‌بینید که حتی با این شرایط، کسب و کارهای جدیدی وارد بازار شده و موفق هم می‌شوند. برای مثال، ما همه داشتیم از اسنپ استفاده می‌کردیم که یک اپلیکیشن جدید به اسم تپسی با او وارد رقابت شد و با استفاده از تکنیک‌های درست، موفقیت خیلی خوبی هم پیدا کرد. پس لطفاً دست دست نکنید، همین الانش هم دیر شده است…همه دارند سود می‌کنند، جز شما!
چطور در فروش اینترنتی موفق شویم؟
میخواهیم رازی را به شما بگوییم…فروش آنلاین بدون بازاریابی آنلاین امکان پذیر نیست. اگر باور ندارید، به آخرین خرید اینترنتی خودتان فکر کنید! چه چیزی باعث شد آن وسیله را آنلاین بخرید؟ درست است، برای ما هم پیش آمده که پس از دیدن یک تبلیغ در گوگل، اینستاگرام، تلگرام و … به فکر خرید آن افتاده باشیم. اما قبل از شروع بازاریابی اینترنتی باید به فکر خرید یک مغازه در اینترنت بود.

محصول یا خدمات خود را کجا بفروشیم؟

بالاخره باید از یک جایی شروع کرد. خبر خوبی که برای‌تان داریم آن است که الان شرایط برای فروش آنلاین خیلی خیلی بهتر از گذشته است. دیجی‌کالا در سال 98 فقط 26 میلیون نفر بازدیدکننده در ماه داشته است. همین آمار نشان می‌دهد که تعداد افرادی که به خرید اینترنتی علاقمند هستند، اصلاً کم نیست. شما همین الان کلی مشتری دست به نقد دارید و فقط کافی است، یک پلتفرم یا پایگاه آنلاین بسازید تا دست‌شان به شما برسد.
ما در ویدیو زیر کلی نکته برایتان گفته‌ایم که حسابی به دردتان می‌خورند.

فروش آنلاین در وب‌سایت

گذارید یک چیزی را خیلی صادقانه به‌ شما بگوییم…وب سایت زدن یا فروشگاه آنلاین زدن اصلاً ترس ندارد! فقط کافی است کمی زمان بگذارید و مطالعه کنید. مثلاً شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید با سیستمی به اسم وردپرس (WordPress) می‌توانید، یک وب‌سایت کاربردی و جذاب بسازید؛ تازه کار کردن باهاش خیلی هم ساده است.

از بحث اصلی خیلی دور نشویم، سایت زدن کلی مزیت دارد که باعث حرفه‌ای‌تر شدن شما می‌شود. اصلاً خودتان به کدام بیشتر اعتماد می‌کنید؟
یک وب‌سایتی که عکس‌های باکیفیت و توضیحات کاملی از محصول یا خدماتش دارد؟ یا یک پیج اینستاگرامی که با فالوئر خریدن و عکس کپی کردن می‌خواهد محصولش را به شما بفروشد؟ قطعاً وب‌سایت داشتن ضرر ندارد که هیچ، هزارتا مزیت دیگر هم دارد. مثلاً اگر وب‌سایت داشته باشید، به اطلاعات زیادی از بازدیدکننده‌های سایت‌تان دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید در تبلیغات خود، بسیار هدفمندتر عمل کنید. (این جملۀ آخر را در ذهن‌تان نگه دارید تا در قسمت‌های بعدی بیشتر درباره تبلیغات باهم حرف بزنیم.)

فروش در بازارهای اینترنتی (market place)
حضور در بازارهای اینترنتی هم مزایای خودش را دارد…مثلاً مارکت پِلِیسی مثل دیجی‌کالا، فضا را برای شما آماده می‌کند که فقط در آن بفروشید و باقی کارها مثل جذب مشتری و تبلیغات به عهده خودش است. روند حضور در این بازارهای اینترنتی هم به این صورت است که شما با آن وب‌سایت قراردادی می‌بندید، سپس یک پنل کاربری در اختیار شما قرار می‌گیرد تا خودتان محصولات و مشتری‌های‌تان را مدیریت کنید.

فروش در شبکه ‌اجتماعی

یکی از قشنگ‌ترین و مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند شما را در فروش آنلاین محصول یا خدمات‌تان موفق کند، توانایی تعامل با مشتری در دنیای آنلاین است. این تعامل در در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود می‌رسد. می‌پرسید چطور؟ فرض کنید می‌توانید با مشتری‌‌های خود در یک فضایی مثل اینستاگرام مدام در حال گفتگو باشید، نظرشان را بپرسید، محصول یا خدمات جدید خود را به او معرفی کنید و … . هیچ چیز باحال‌تر از این نیست که مثل یک دوست با مشتری‌‌های‌تان ارتباط داشته باشید.

اما در کل، پیشنهاد نمی‌کنیم که وب‌سایت را بیخیال شوید و فقط یک صفحه در اینستاگرام باز کنید! درست است که خیلی‌ها در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند، اما تفاوت فردی حرفه‌ای مثل شما با یک فرد غیرحرفه‌ای، دقیقاً در همین ریزه‌کاری‌ها مشخص می‌شود. مثلاً یکی از معایب فروش در اینستاگرام این است که، مشتری برای ثبت سفارش باید با شما در قسمت دایرکت در ارتباط باشد یا به واتس‌اپ شما پیام دهد، اما در وب‌سایت این دنگ و فنگ‌ها را ندارید که هیچ، تازه کار را برای مشتری و خودتان هم آسان‌تر کرده‌اید.

می‌توانید در شروع کار فقط در اینستاگرام فعالیت داشته باشید، اما مشکل‌اش آن است که در طولانی مدت شما را محدود به همان فضا و همان آدم‌‌ها می‌کند…دنیای اینترنت خیلی وسیع‌تر این حرف‌هاست که این بلا سر فروش خود بیاورید 🙂

خب حالا که یک مغازه برای خودمان دست و پا کردیم، باید بگردیم دنبال یک عالمه مشتری درست و حسابی…یا بهتر بگوییم، کاری کنیم که مشتری سراغ ما بیاید.

به چه کسی بفروشیم؟

یک باور غلطی بین صاحبان کسب و کار وجود دارد که فکر می‌کنند «عموم مردم» باید خریدار محصول/خدمات آن‌ها باشند. اما راه درستش این است که یک گروهی از جامعه را به عنوان مشتری در نظر بگیرید و سعی کنید آن‌ها را خیلی خوب بشناسید. مثلاً بفهمید که بیشتر در چه رده سنی‌ای هستند، کجا زندگی می‌کنند، سرگرمی‌هایشان چیست، سبک زندگی‌شان چگونه است و …برای مثال، پوشاک «تن دُرُست» یک تولید کننده لباس با الیاف طبیعی بود که با شناخت مشتری‌هایش متوجه شد، جامعه هنری سبک لباس‌های او را بیشتر می‌پسندند. پس پوشاک الیاف طبیعی خود را – با طراحی‌های سنتی و هنرمند پسند – به مشتریان خود ارائه داد.

چطور مشتری را جذب کنیم؟

رسیدیم به جذاب ترین قسمت فروش اینترنتی، یعنی جذب مشتری! مشتری‌ای که اگر نباشد کار ما به درد لای جرز دیوار هم نمی‌خورد 🙂 جداً کدام کسب و کاری را دیده‌اید که بدون مشتری موفق شود؟ اصلاً مگر می‌شود بدون اکسیژن نفس کشید؟ اما این اکسیژن را باید از کجا گیر بیاوریم و جذبش کنیم؟ همانطور که در ابتدای مقاله هم خیلی روی آن تأکید داشتیم، فروش اینترنتی با بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ) گره خورده است و بدون کمک آن فروش موفقی نخواهید داشت.

چطور در اینترنت «بفروشیم»؟

رسیدیم به جذاب ترین قسمت مقاله، یعنی فروش!
برای اینکه «بفروشیم»، باید کاری کنیم که صدای‌مان به گوش مخاطب برسد. در زمان‌های قدیم، ملت می‌رفتند وسط بازار داد می‌زدند که:
«آی خونه‌دار و بچه‌دار، زنبیل رو بردار و بیار…»
اینجوری سعی می‌کردند برای خودشان بازاریابی کنند و توجه آدم‌ها را جلب کنند؛ تا در نهایت بتوانند جنس‌شان را بفروشند.
حالا ما هم باید صدایمان را به گوش مشتری برسانیم، منتها در اینترنت. برای انجام دادن این کار 2 راه داریم:

از تبلیغات آنلاین استفاده کنیم و سریع‌تر بفروشیم.
انقدر سایت‌مان خوب باشد که اگر صبر کنیم، گوگل خودش به صورت طبیعی ما را به همه نشان دهد.
در ادامه به شما می‌گوییم که چطور می‌شود از هر دو روشی که گفتیم به فروش رسید.

روش اول – تبلیغات آنلاین
می‌خواهیم تأکید کنیم که این بخش خیلی خیلی مهم است و اصلاً نباید آن را دست کم بگیرید. فروش اینترنتی وقتی با تبلیغات آنلاین همراه شود، شما را اوج قلۀ فروش می‌رساند. تبلیغات آنلاین انواع مختلفی دارد (که در ادامه توضیح داده‌ایم)، مزیت‌اش هم آن است که به سرعت جواب می‌دهد. خیلی واضح بگوییم، اگر می‌خواهید سریع بفروشید، راهش همین تبلیغات آنلاین است. حالا بیایید انواع آن را باهم بررسی کنیم:

تبلیغات در گوگل

شما برای تبلیغات در گوگل 2 راه دارید:
اولین راه آن است که خودتان یک حساب ارزی داشته باشید تا در مراحل پرداخت هزینۀ تبلیغات در گوگل به مشکلی بر نخورید. راه دوم هم، همکاری با وب‌سایت‌هایی است که خدمات تبلیغ در گوگل را به شما ارئه میدهند.

تبلیغات در گوگل باعث می شود تا در زمان سرچ سایت شما در نتایج اول گوگل ظاهر شود.

تبلیغات پیامکی – چطور روی اعصاب نباشیم

صبر کنید! می‌دانیم که تا اسم این روش را شنیدید، یاد ده‌ها پیامک تبلیغاتی‌ای که در روز برای‌تان ارسال می‌شود و روی اعصاب‌تان می‌رود افتادید. اما در بین تمام این پیام‌ها چند کسب و کار هستند که هیچ وقت پیام‌شان را پاک نکردید؛ مثل اسنپ‌فود، اسنپ، دیجی‌کالا و … دلیلش هم ساده است. این برندها از روش تبلیغات پیامکی به درستی استفاده کرده‌اند. چون به جای حذف پیامک‌هایشان به دنبال درصد تخفیفی که این بار برایمان ارسال کرده‌اند بودیم.

بازاریابی پیامکی یکی از بهترین راه‌های تعامل و نگهداری مشتری است. به این دلیل که به سرعت به دستش می‌رسد، می‌توانید از مشتری بازخورد بگیرید، میزان فروش شما را افزایش می‌دهد و روی تمام گوشی‌ها هم قابل مشاهده است. ما صفر تا صد این روش را در دوره بازاریابی پیامکی توضیح دادیم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً نگاهی به آن بیاندازید

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی – بمباران فروش

یکی از بهترین روش‌هایی که فروش اینترنتی شما را چند برابر می‌‌کند، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. ما در ابتدای مقاله باهم قرار گذاشتیم که از وب‌سایت زدن فرار نکنیم و به شبکه‌ اجتماعی به چشم یک تونل نگاه کنیم که مشتری را به سمت وب‌سایت ما هدایت می‌کند. اما باید حواسمان باشد که این تونل را جایی بسازیم که هم به درد کسب و کارمان بخورد و هم گذر مشتری به آن بیفتد. یعنی از بین اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، لینکدین، فیس‌بوک مرحوم 🙂 و باقی شبکه‌های اجتماعی، آن‌هایی را انتخاب کنیم که ساختارشان به رشد ما کمک کند.

مثلاً لینکدین که فضای حرفه‌ای و کاری دارد را برای تبلیغات فروشگاه لباس خود انتخاب نکنید. هیچ کس در لینکدین دنبال خرید لباس نیست. در عوض اگر کارتان طوری است که به شرکت‌های دیگر خدمات می‌دهید و در دنیای متخصصان (لینکدین) به دنبال جایگاهی برای خود هستید، این شبکه برای شما ساخته شده است.

نمی‌شود که از شبکه‌های اجتماعی حرف زد و به سراغ بازار داغ اینستاگرام نرفت. در حال حاضر بیش از 30% جمعیت ایران در اینستاگرام فعال هستند؛ این آمار به شدت خوبی است که این شبکه را به یکی از پرطرفدارترین قطب‌‌های فروش اینترنتی تبدیل کرده است. در نتیجه فارغ از هر کسب و کاری که دارید، یک صفحه اینستاگرام باز کنید و از پتانسیل آن استفاده کنید. ناگفته نماند که تبلیغات در اینستاگرام (همکاری با اینفلوئنسرها یا پیج‌های مرتبط با کسب و کارتان) هم تاثیر چشم گیری در فروش اینترنتی شما خواهد داشت؛ البته اگر درست انجام شود!

تبلیغات ایمیلی – حفظ رابطه با مشتری

حتماً شما هم یک عالمه ایمیل باز نشده دارید که از طرف وب‌سایت‌های مختلف برای‌تان ارسال شده است. اما اگر شما هم مسیر این افراد را پیش بگیرید و کیلو کیلو ایمیل برای کاربران‌تان بفرستید، نتیجه‌ای نخواهید گرفت. ایمیل مارکتینگ یا همان تبلیغات ایمیلی هم مانند بقیه روش‌های جذب مشتری، اصول خاص خودش را دارد که در ادامه بخشی از آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

تبلیغات ایمیلی برای بهتر کردن رابطه شما با مشتری است، یعنی ایمیل‌های هدفمندی که ارسال می‌کنید باید ارتباط شما را با مشتری‌هایتان حفظ کند و بهبود ببخشد. محتوای ایمیل باید جذاب باشد و یک پیامی را به مخاطب انتقال بدهد. مثلاً تخفیف‌هایتان را اعلام کنید، نظرشان را بپرسید، خریدهای تکمیل نشده را به آن‌ها یاداوری کنید، فاکتور خرید بفرستید و …

توسعه سایت و بهینه سازی سئوی سایت

بهینه سازی سایت و تولید محتوای یونیک و خوب بسیار به فروش اینترنتی شما کمک می کند ، اگر سئوی سایتتان را خوب پایه گذاری کرده و محتوای خوب تولید کنید، به خوبی در موتور های جستجو دیده شده و منجر به دیده شدن محصولات شما خواهد شد.

عجله کنید، وقت فروش اینترنتی است!فروش اینترنتی
همین اول می‌خواهیم با شما از صمیم قلب ابراز همدردی کنیم! قبول داریم که راه اندازی کسب و کار اینترنتیِ جدید، کار آسانی به نظر نمی‌رسد.
دلایل‌اش هم واضح است:

بازار آنلاین به شدت شلوغ است.
رقابت واقعاً سخت است.
راضی نگه داشتن مشتری‌ها هم از همیشه سخت تر است.
قطعاً به خاطر همین دلایل، مدت‌ها است که از فروش آنلاین عقب مانده‌اید. اما می‌بینید که حتی با این شرایط، کسب و کارهای جدیدی وارد بازار شده و موفق هم می‌شوند. برای مثال، ما همه داشتیم از اسنپ استفاده می‌کردیم که یک اپلیکیشن جدید به اسم تپسی با او وارد رقابت شد و با استفاده از تکنیک‌های درست، موفقیت خیلی خوبی هم پیدا کرد. پس لطفاً دست دست نکنید، همین الانش هم دیر شده است…همه دارند سود می‌کنند، جز شما!

در ادامه به شما میگوییم که چطور به فروش برسید، در این مقاله با ما همراه باشید.

چطور در فروش اینترنتی موفق شویم؟
میخواهیم رازی را به شما بگوییم…فروش آنلاین بدون بازاریابی آنلاین امکان پذیر نیست. اگر باور ندارید، به آخرین خرید اینترنتی خودتان فکر کنید! چه چیزی باعث شد آن وسیله را آنلاین بخرید؟ درست است، برای ما هم پیش آمده که پس از دیدن یک تبلیغ در گوگل، اینستاگرام، تلگرام و … به فکر خرید آن افتاده باشیم. اما قبل از شروع بازاریابی اینترنتی باید به فکر خرید یک مغازه در اینترنت بود.

محصول یا خدمات خود را کجا بفروشیم؟
بالاخره باید از یک جایی شروع کرد. خبر خوبی که برای‌تان داریم آن است که الان شرایط برای فروش آنلاین خیلی خیلی بهتر از گذشته است. دیجی‌کالا در سال 98 فقط 26 میلیون نفر بازدیدکننده در ماه داشته است. همین آمار نشان می‌دهد که تعداد افرادی که به خرید اینترنتی علاقمند هستند، اصلاً کم نیست. شما همین الان کلی مشتری دست به نقد دارید و فقط کافی است، یک پلتفرم یا پایگاه آنلاین بسازید تا دست‌شان به شما برسد.
ما در ویدیو زیر کلی نکته برایتان گفته‌ایم که حسابی به دردتان می‌خورند.

فروش آنلاین در وب‌سایت

بگذارید یک چیزی را خیلی صادقانه به‌ شما بگوییم…وب سایت زدن یا فروشگاه آنلاین زدن اصلاً ترس ندارد! فقط کافی است کمی زمان بگذارید و مطالعه کنید. مثلاً شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید با سیستمی به اسم وردپرس (WordPress) می‌توانید، یک وب‌سایت کاربردی و جذاب بسازید؛ تازه کار کردن باهاش خیلی هم ساده است.
از بحث اصلی خیلی دور نشویم، سایت زدن کلی مزیت دارد که باعث حرفه‌ای‌تر شدن شما می‌شود. اصلاً خودتان به کدام بیشتر اعتماد می‌کنید؟
یک وب‌سایتی که عکس‌های باکیفیت و توضیحات کاملی از محصول یا خدماتش دارد؟ یا یک پیج اینستاگرامی که با فالوئر خریدن و عکس کپی کردن می‌خواهد محصولش را به شما بفروشد؟ قطعاً وب‌سایت داشتن ضرر ندارد که هیچ، هزارتا مزیت دیگر هم دارد. مثلاً اگر وب‌سایت داشته باشید، به اطلاعات زیادی از بازدیدکننده‌های سایت‌تان دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید در تبلیغات خود، بسیار هدفمندتر عمل کنید. (این جملۀ آخر را در ذهن‌تان نگه دارید تا در قسمت‌های بعدی بیشتر درباره تبلیغات باهم حرف بزنیم.)


فروش در بازارهای اینترنتی (market place)
حضور در بازارهای اینترنتی هم مزایای خودش را دارد…مثلاً مارکت پِلِیسی مثل دیجی‌کالا، فضا را برای شما آماده می‌کند که فقط در آن بفروشید و باقی کارها مثل جذب مشتری و تبلیغات به عهده خودش است. روند حضور در این بازارهای اینترنتی هم به این صورت است که شما با آن وب‌سایت قراردادی می‌بندید، سپس یک پنل کاربری در اختیار شما قرار می‌گیرد تا خودتان محصولات و مشتری‌های‌تان را مدیریت کنید.

فروش در شبکه ‌اجتماعی

یکی از قشنگ‌ترین و مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند شما را در فروش آنلاین محصول یا خدمات‌تان موفق کند، توانایی تعامل با مشتری در دنیای آنلاین است. این تعامل در در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود می‌رسد. می‌پرسید چطور؟ فرض کنید می‌توانید با مشتری‌‌های خود در یک فضایی مثل اینستاگرام مدام در حال گفتگو باشید، نظرشان را بپرسید، محصول یا خدمات جدید خود را به او معرفی کنید و … . هیچ چیز باحال‌تر از این نیست که مثل یک دوست با مشتری‌‌های‌تان ارتباط داشته باشید.
اما در کل، پیشنهاد نمی‌کنیم که وب‌سایت را بیخیال شوید و فقط یک صفحه در اینستاگرام باز کنید! درست است که خیلی‌ها در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند، اما تفاوت فردی حرفه‌ای مثل شما با یک فرد غیرحرفه‌ای، دقیقاً در همین ریزه‌کاری‌ها مشخص می‌شود. مثلاً یکی از معایب فروش در اینستاگرام این است که، مشتری برای ثبت سفارش باید با شما در قسمت دایرکت در ارتباط باشد یا به واتس‌اپ شما پیام دهد، اما در وب‌سایت این دنگ و فنگ‌ها را ندارید که هیچ، تازه کار را برای مشتری و خودتان هم آسان‌تر کرده‌اید.

می‌توانید در شروع کار فقط در اینستاگرام فعالیت داشته باشید، اما مشکل‌اش آن است که در طولانی مدت شما را محدود به همان فضا و همان آدم‌‌ها می‌کند…دنیای اینترنت خیلی وسیع‌تر این حرف‌هاست که این بلا سر فروش خود بیاورید 🙂

خب حالا که یک مغازه برای خودمان دست و پا کردیم، باید بگردیم دنبال یک عالمه مشتری درست و حسابی…یا بهتر بگوییم، کاری کنیم که مشتری سراغ ما بیاید.

به چه کسی بفروشیم؟
یک باور غلطی بین صاحبان کسب و کار وجود دارد که فکر می‌کنند «عموم مردم» باید خریدار محصول/خدمات آن‌ها باشند. اما راه درستش این است که یک گروهی از جامعه را به عنوان مشتری در نظر بگیرید و سعی کنید آن‌ها را خیلی خوب بشناسید. مثلاً بفهمید که بیشتر در چه رده سنی‌ای هستند، کجا زندگی می‌کنند، سرگرمی‌هایشان چیست، سبک زندگی‌شان چگونه است و …
برای مثال، پوشاک «تن دُرُست» یک تولید کننده لباس با الیاف طبیعی بود که با شناخت مشتری‌هایش متوجه شد، جامعه هنری سبک لباس‌های او را بیشتر می‌پسندند. پس پوشاک الیاف طبیعی خود را – با طراحی‌های سنتی و هنرمند پسند – به مشتریان خود ارائه داد.

چطور مشتری را جذب کنیم؟
رسیدیم به جذاب ترین قسمت فروش اینترنتی، یعنی جذب مشتری! مشتری‌ای که اگر نباشد کار ما به درد لای جرز دیوار هم نمی‌خورد 🙂 جداً کدام کسب و کاری را دیده‌اید که بدون مشتری موفق شود؟ اصلاً مگر می‌شود بدون اکسیژن نفس کشید؟ اما این اکسیژن را باید از کجا گیر بیاوریم و جذبش کنیم؟ همانطور که در ابتدای مقاله هم خیلی روی آن تأکید داشتیم، فروش اینترنتی با بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ) گره خورده است و بدون کمک آن فروش موفقی نخواهید داشت.

چطور در اینترنت «بفروشیم»؟
رسیدیم به جذاب ترین قسمت مقاله، یعنی فروش!
برای اینکه «بفروشیم»، باید کاری کنیم که صدای‌مان به گوش مخاطب برسد. در زمان‌های قدیم، ملت می‌رفتند وسط بازار داد می‌زدند که:
«آی خونه‌دار و بچه‌دار، زنبیل رو بردار و بیار…»
اینجوری سعی می‌کردند برای خودشان بازاریابی کنند و توجه آدم‌ها را جلب کنند؛ تا در نهایت بتوانند جنس‌شان را بفروشند.
حالا ما هم باید صدایمان را به گوش مشتری برسانیم، منتها در اینترنت. برای انجام دادن این کار 2 راه داریم:

از تبلیغات آنلاین استفاده کنیم و سریع‌تر بفروشیم.
انقدر سایت‌مان خوب باشد که اگر صبر کنیم، گوگل خودش به صورت طبیعی ما را به همه نشان دهد.
در ادامه به شما می‌گوییم که چطور می‌شود از هر دو روشی که گفتیم به فروش رسید.

روش اول – تبلیغات آنلاین
می‌خواهیم تأکید کنیم که این بخش خیلی خیلی مهم است و اصلاً نباید آن را دست کم بگیرید. فروش اینترنتی وقتی با تبلیغات آنلاین همراه شود، شما را اوج قلۀ فروش می‌رساند. تبلیغات آنلاین انواع مختلفی دارد (که در ادامه توضیح داده‌ایم)، مزیت‌اش هم آن است که به سرعت جواب می‌دهد. خیلی واضح بگوییم، اگر می‌خواهید سریع بفروشید، راهش همین تبلیغات آنلاین است. حالا بیایید انواع آن را باهم بررسی کنیم:

تبلیغات در گوگل – در لحظه بفروش
با دادن تبلیغ به گوگل می توانید در نتایج اولیه گوگل باشید ، اگر شما حساب ارزی ( پرداخت الکترونیک ) بین المللی دارید می توانید خودتان به گوگل مستقیما تبلیغ بدهید و چنانچه در اختیار ندارید شرکت هایی وجود دارند که این خدمات را انجام میدهند ، تبلیغات گوگلی در واقع برای کسانی که با اینترنت سر و کاری ندارند بسیار موثر است اما اگر کسی اطلاعاتی در این رابطه داشته باشید ترجیح می دهد از لینک هایی استفاده کنند که به صورت اورگانیک در صفحه اول گوگل قرار دارند.

تبلیغات پیامکی – چطور روی اعصاب نباشیم
صبر کنید! می‌دانیم که تا اسم این روش را شنیدید، یاد ده‌ها پیامک تبلیغاتی‌ای که در روز برای‌تان ارسال می‌شود و روی اعصاب‌تان می‌رود افتادید. اما در بین تمام این پیام‌ها چند کسب و کار هستند که هیچ وقت پیام‌شان را پاک نکردید؛ مثل اسنپ‌فود، اسنپ، دیجی‌کالا و … دلیلش هم ساده است. این برندها از روش تبلیغات پیامکی به درستی استفاده کرده‌اند. چون به جای حذف پیامک‌هایشان به دنبال درصد تخفیفی که این بار برایمان ارسال کرده‌اند بودیم.
بازاریابی پیامکی یکی از بهترین راه‌های تعامل و نگهداری مشتری است. به این دلیل که به سرعت به دستش می‌رسد، می‌توانید از مشتری بازخورد بگیرید، میزان فروش شما را افزایش می‌دهد و روی تمام گوشی‌ها هم قابل مشاهده است. ما صفر تا صد این روش را در دوره بازاریابی پیامکی توضیح دادیم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً نگاهی به آن بیاندازید.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی – بمباران فروش
یکی از بهترین روش‌هایی که فروش اینترنتی شما را چند برابر می‌‌کند، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. ما در ابتدای مقاله باهم قرار گذاشتیم که از وب‌سایت زدن فرار نکنیم و به شبکه‌ اجتماعی به چشم یک تونل نگاه کنیم که مشتری را به سمت وب‌سایت ما هدایت می‌کند. اما باید حواسمان باشد که این تونل را جایی بسازیم که هم به درد کسب و کارمان بخورد و هم گذر مشتری به آن بیفتد. یعنی از بین اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، لینکدین، فیس‌بوک مرحوم 🙂 و باقی شبکه‌های اجتماعی، آن‌هایی را انتخاب کنیم که ساختارشان به رشد ما کمک کند.
مثلاً لینکدین که فضای حرفه‌ای و کاری دارد را برای تبلیغات فروشگاه لباس خود انتخاب نکنید. هیچ کس در لینکدین دنبال خرید لباس نیست. در عوض اگر کارتان طوری است که به شرکت‌های دیگر خدمات می‌دهید و در دنیای متخصصان (لینکدین) به دنبال جایگاهی برای خود هستید، این شبکه برای شما ساخته شده است.نمی‌شود که از شبکه‌های اجتماعی حرف زد و به سراغ بازار داغ اینستاگرام نرفت. در حال حاضر بیش از 30% جمعیت ایران در اینستاگرام فعال هستند؛ این آمار به شدت خوبی است که این شبکه را به یکی از پرطرفدارترین قطب‌‌های فروش اینترنتی تبدیل کرده است. در نتیجه فارغ از هر کسب و کاری که دارید، یک صفحه اینستاگرام باز کنید و از پتانسیل آن استفاده کنید. ناگفته نماند که تبلیغات در اینستاگرام (همکاری با اینفلوئنسرها یا پیج‌های مرتبط با کسب و کارتان) هم تاثیر چشم گیری در فروش اینترنتی شما خواهد داشت؛ البته اگر درست انجام شود!

تبلیغات ایمیلی – حفظ رابطه با مشتری
حتماً شما هم یک عالمه ایمیل باز نشده دارید که از طرف وب‌سایت‌های مختلف برای‌تان ارسال شده است. اما اگر شما هم مسیر این افراد را پیش بگیرید و کیلو کیلو ایمیل برای کاربران‌تان بفرستید، نتیجه‌ای نخواهید گرفت. ایمیل مارکتینگ یا همان تبلیغات ایمیلی هم مانند بقیه روش‌های جذب مشتری، اصول خاص خودش را دارد که در ادامه بخشی از آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

تبلیغات ایمیلی برای بهتر کردن رابطه شما با مشتری است، یعنی ایمیل‌های هدفمندی که ارسال می‌کنید باید ارتباط شما را با مشتری‌هایتان حفظ کند و بهبود ببخشد. محتوای ایمیل باید جذاب باشد و یک پیامی را به مخاطب انتقال بدهد. مثلاً تخفیف‌هایتان را اعلام کنید، نظرشان را بپرسید، خریدهای تکمیل نشده را به آن‌ها یاداوری کنید، فاکتور خرید بفرستید و …

روش دوم – رشد طبیعی سایت
اولین چیزی که باید بگوییم این است که:«این روش دیر یا زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.» یعنی باید صبور باشید اما وقتی به جایگاه دلخواه‌تان می‌رسید، دیگر پایین آوردن‌تان با خداست. «بهترین» بودن از دید مخاطب و گوگل یکی است؛ پس کسی که دل هر دو را به دست می‌آورد، حتماً کارش درست است. در ادامه به‌ شما یاد می‌دهیم که چطور باید این کار را انجام دهید.

افزایش فروش با سئو و بازاریابی محتوا
سئو و تولید محتوا دو راهکار اصلی برای جذب مخاطب در اینترنت است. به زبان ساده، افراد زیادی روزانه در اینترنت برای حل مشکلات یا برطرف کردن نیازهایشان با گوگل جستجو می‌کنند، هرچه وبسایت شما محتوای مرتبط و مفید بهتری داشته باشد و بهتر سئو شده باشد رتبه بهتری می‌گیرد و در نتیجه ورودی بیشتری هم خواهید داشت.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *