از جذابیت های بازاریابی کمینی چی میدونید؟! – آکادمی تبلیغات
سلام خوشحالم که مقاله های ادنل رو دنبال می کنید و خوشحال ترم که در این مطلب هم میزبان شما عزیران هستم تا کمکی کرده باشم به افزایش دانش بازاریابی شما عزیزان.
بازاریابی کمینی چیست ؟
بازاریابی کمینی در دسته بازاریابی هایی قرار میگیره که بر ، برنامه ها و منابع تیم بازاریابی رقبا تمرکز داره. این استراتژی بازاریابی یکی از استراتژی های جذاب و منحصر به فرد در بازاریابی به حساب میاد. این نوع بازاریابی همون طور که از اسمش پیداست به کمین میشینه و تمام حرکات رقیب رو زیر نظر میگیره و با پیدا کردن یک راه بازاریابی ، عمل رو در دست میگیره و نتیجه رو به نفع خودش تمام میکنه.
بازاریابی کمینی عموما در اسپانسری رویداد ها مورد استفاده قرار میگیره . و زمانی از بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی استفاده می کنیم که بازاریابی از حامی مالی یک رویداد ربوده بشه .
در گذشته ربودن یک شرایط بازاریابی از حامی مالی اصلی آن و عدم هزینه کردن توسط کمپانی دوم رو بازارایابی غافلگیرانه عنوان می کردند . اما امروزه ، این نوع بازاریابی رو یک استراتژی مهم در زمان جنگ بین برند های بزرگ می شناسن.
اگه به دنبال اطلاعات و مطالب و نمونه های موردی در مورد بازاریابی کمینی هستید می تونید از واژه Ambush Marketing استفاده کنید.
انواع بازاریابی کمینی
بازار یابی غافلگیرانه انواع مختلفی داره . این نوع بازاریابی رو میشه به دو دسته عمده مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی کرد.که در ادامه با ارائه مثال هایی به بررسی هر دو نوع می پردازیم .
استراتژی های بازاریابی کمینی مستقیم
در این نوع استراتژی ، همون طور که از نامش پیداست همه فعالیت های بازاریابی به صورت مستقیم انجام میشه . دراین روش یک کسب و کار در یک رویداد عمومی شروع به بازاریابی میکنه. البته باید اشاره کنم که هیچ گونه هزینه ای نمیکنه و هیچ گونه حق و حقوقی هم برای حضور در اون رویداد یا ایونت نداره . در این حالت کسب وکار کمین کرده با هدف سرمایه گذاری روی مشتری ها و یا حمله به رقبا وارد عرصه میشه.
بازاریابی کمینی درنده
همون طور که می دونید حیوانات درنده کمین میکنن و حیوان قربانی رو شکار میکنن و میخورن و باعث تداوم خودشون میشن . در مورد بازاریابی کمینی درنده هم ، همین مثال صدق میکنه . در واقع کسب و کار کمین کرده به کل تلاش های تیم بازاریابی اصلی رو نابود میکنه .
برای اینکه بهتر متوجه بشید بریم عقب تر ، به جام جهانی 1997 ، حامی اصلی رویداد جام جهانی پپسی بود . در این زمان کوکاکولا حق پخش تلویزیونی رو از چنگ پپسی درآورد و مخاطبان رو به کلی گیج کرد و این تصور رو در همگان ایجاد کرد که حامی رسمی و اصلی جام جهانی کوکا کولا می باشد.
بازاریابی کمینی دنباله دار
بازاریابی کمینی دنباله دار مانند شیوه شکارچی یا درنده ، به دنبال در آوردن حق امتیاز از چنگ صاحب امتیاز نیست. بلکه در کنار برند اصلی به تبلیغ خودش می پردازه و سعی می کنه خودش رو به نوعی به جریان رویداد، وصل کنه . مثلا ممکنه در یک دوره جام جهانی نایکی حامی اصلی این ایونت باشه . اما آدیداس با انجام دادن مذاکراتی طراحی و تبلیغ از طریق لباس بازیکنان رو به دست بگیره .
مخدوش کردن نام تجاری رقیب
به هر گونه اقدامی که برای بی ارزش کردن برند ، لوگو ، اسلوگان و شعار تجاری ، رقیب انجام میشه بازاریابی کمینی از طریق نقض نام تجاری گفته میشه .
بازاریابی خودکمینی
گاهی وقتا در یک رویداد اسپانسر رویداد در طی توافق نامه ای یک سری برنامه ها رو در دست میگیره که در توافق نامه امضاء نشده . مثلا ممکنه سخنرانی افتتاحیه و اختتامیه به یه برند دیگه واگذار شده باشه . در این صورت ممکنه حامی اصلی بیاد و اجرای برنامه رو جوری بچینه که به نفع خودش تموم بشه .
استراتژی های بازاریابی کمینی غیر مستقیم
گاهی هم کسب وکار ها استراتژی های بازاریابی خودشون رو به صورت غیر مستقیم انجام میدن . در این نوع از بازاریابی به کسب و کار رقیب حمله نمیشه و به استراتژی بازاریابی رقبا آسیبی وارد نمیشه .
چیزی که عوض داره گله نداره !
• یادتونه گفتیم در جام جهانی 1997 ، کوکاکولا در یک اقدام استراتژیک حامی اصلی رویداد جام جهانی ، یعنی پپسی رو به حاشیه برد. چند سال بعد در جام جهانی فوتبال 2014 ، پپسی از کوکا انتقام گرفت. کوکاکولا قراردادی را امضا کرد که طی آن تبدیل به شریک بازاریابی رسمی فیفا شد و حق تبلیغات، برندیگ و مارکتینگ این رویداد بزرگ را در اختیار گرفت.
پپسی هم بیکار ننشست و از بازیکنای مشهوری مثل لیونل مسی و سرخیو آگرئو حمایت مالی کرد و در ارتباط تنگاتنگی با جام جهانی فوتبال قرار گرفت. درسته که این کار به اندازه حمله کوکا در سال 1997 موثر نبود اما حامی بودن کوکا رو تحت تاثیر قرار داد.
• شزکت دویچه آلمان رو احتمالا خیلی هاتون بشناسید. شرکت دی اچ ال هم زیر مجموعه این شرکت پستی بزرگ هست و خدمات لجستیک رو انجام میده . یکی از ویژگی های بارز دی اچ ال ، سرعت بالای ارسال کالاست. این شرکت یه سری جعبه برای حمله و نقل تولید و عرضه کرده که روی اون ها نوشته شده . دی اچ ال سریع تر است.
• این مثالو که میخونم یاد اون دخترایی میفتم که تو عروسی اونقدر به خودشون میرسن که به جای عروس اشتباه گرفته میشن (:
گویا تولد صد سالگی ب . ام . و بوده که مرسدس بنز چنان تبریکی به ب . ام . و میگه که دست به دست میچرخه و تبلیغی میشه واسه مرسدس بنز و ب ام و به حاشیه کشیده میشه.
ادنل چیست ؟
اگه شما اولین بار هست که مقاله های مارو در زمینه تبلیغات و بازاریابی مطالعه میکنید. بهتون توصیه می کنم که این قسمت رو بخونید .
آخرین دیدگاهها