تاثیر تبلیغات را چگونه می توان سنجید ؟ – آکادمی تبلیغات
سلام دوستان خوب ادنلی ، در این مقاله میخوایم روش هایی رو به شما یادبدیم تا به وسیله اون ها بتونید میزان اثر بخشی تبلیغات خودتون رو بسنجید.
مقدمه سنجش اثر بخشی تبلیغات
سوالی که در اینجا مطرح میشه اینه که چرا باید تاثیر تبلیغات مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیره ؟
فواید سنجش اثر بخشی تبلیغات
• دادن یک دید کلی به کارفرما
• کمک به تخصیص بهینه منابع مالی برای روش های مختلف تبلیغاتی
• شفاف سازی برنامه کمپین تبلیغاتی
• کمک به اصلاح احتمالی طرح تبلیغاتی
• کمک به کاهش در هزینه ها
• ایجاد انگیزه و امید در تیم بازاریابی برای ادامه تبلیغات
برای سهولت کار ما روش های سنجش رو به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم تقسیم کردیم.
روش های مستقیم سنجش اثر بخشی تبلیغات
در سنجش مستقیم ، رابطه بین تبلیغات و فروش مورد ارزیابی قرار میگیره . این سنجش معمولا در مقایسه دو بازه زمانی و یا دو بازار متفاوت انجام میشه. بریم باهم شیوه های مختلف این شیوه های تبلیغاتی رو مورد ارزیابی قرار بدیم.
روش بررسی هزینه ها
یکی از شیوه هایی که برای کمپین های تبلیغاتی اجرا شده در گذشته مورد ارزیابی قرار میگیره . مقایسه بین هزینه های تبلیغاتی و درآمد حاصل هست. در این شیوه ارزیابی از مدل آماری تحلیل رگرسون استفاده میشه و هزینه های تبلیغاتی و حجم فروش در یک بازه زمانی مشخص مورد بررسی قرار میگیره.
سنجش مکانی
یکی از روش های رایج برای سنجش اثر بخش بودن تبلیغات اینه که تبلیغات در دو شهر رو با هم مقایسه کنیم. در این روش دو شهر یا منطقه جغرافیایی متفاوت در نظر گرفته میشه . شهر A و شهر B . در شهر A هیچ گونه تبلیغاتی صورت نمیگیره اما در شهر B یک کمپین تبلیغاتی اجرا میشه . بعد از اجرای کمپین تغییرات میزان فروش دو شهر با هم مقایسه میشه و میزان اثربخشی تبلیغات مورد ارزیابی قرار میگیره.
سنجش ابزاری
کنترل تجربی
شیوهی دیگر برای سنجش اثربخشی تبلیغات، روش کنترل تجربی است و زمانی کاربرد دارد که یک ارتباط اتفاقی بین تبلیغات و فروش ایجاد میشود. البته این شیوه نسبت به روشهای دیگر ارزیابی اثربخشی تبلیغات، پُرهزینهتر است اما انجام آن ضروری به نظر میرسد، چرا که احتمال عدم تأثیرگذاری تبلیغات بر فروش همیشه وجود خواهد داشت. علاوه بر این، این شیوه میتواند به عنوان یک پیشآزمون برای کمک به انتخاب بین طرحهای خلاقانهی جایگزین برای تبلیغات انجام شود. یکی از اقدامات تجربی برای ارزیابی تأثیر تبلیغات بر فروش، بازاریابی آزمایشی است.
چطور. کام
روش های غیرمستقیم سنجش اثربخشی تبلیغات
روش های مستقیم تبلیغات که در بالا به اون ها اشاره شد همگی روش های موثر و مفیدی برای ارزیابی کمپین تبلیغاتی هستند اما بسیار پرهزینه اند. به همین دلیل هم بسیاری از کمپانی ها ترجیح می دهند از روش های غیر مستقیم برای سنجش تبلیغات استفاده کنند.
در سنجش غیر مستقیم ، ارزیابی روی پارامتر های مختلفی انجام میشه. این پارامترها شامل ، جلب توجه ، آگاهی و نگرش مشتری و غیره هستند.
نرخ بازدید تبلیغات
یکی از روش های سنجش غیر مستقیم اثربخشی تبلیغات ،بررسی نرخ بازدید تبلیغات هست. در تبلیغات آنلاین به راحتی می توان از طریق آمار بازدید وب سایت و یا آمار کلیک روی بنر ، نرخ بازدید رو محاسبه کرد. همچنین در تبلیغات تلویزیونی هم از روی تعدا تماشاگران میشه نرخ بازدید رو حساب کرد. در تبلیغات روزنامه ای میشه از روی تیراژ روزنامه این نرخ رو درآورد.
نرخ بازدید بیلبورد ها به تعداد تقریبی اتوموبیل هایی است که در یک بازه زمانی خاص از مقطعی از خیابان عبور می کنند.
یادآوری تبلیغات و نرخ جلب توجه
عملکرد مشتری
آگاهی از برند
یکی از تاثیر گذار ترین فاکتورها در افزایش فروش کالا میزان آگاهی از برند توسط مشتریان است. همچنین معیار آگاهی از برند به عنوان یکی از مهم ترین معیار های سنجش اثربخشی تبلیغات مورد ارزیابی قرارمیگیره. همچنین همبستگی بالایی بین آگاهی از برند و وفاداری مشتریان وجود داره.
پیش فرض این نوع سنجش اینه که رابطه مستقیمی بین فروش و آگاهی برند مشتری وجود داره. بنابراین هر نوع افزایش فروش رو مربوط به افزایش آگاهی مشتری می دونن . این در حالیه که همه می دونیم ممکنه به غیر از تبلیغات عوامل دیگه ای هم باعث افزایش فروش بشه . در این روش سهم شیوه های دیگه نادیده گرفته میشه.
میزان درک مفهوم تبلیغ
بعضی از تبلیغات فقط ظاهر جذابی دارن اما مفهوم تبلیغ رو به درستی به مخاطب خودشون منتقل نمی کنن. تبلیغات زمانی در ذهن محاطب برای مدت طولانی تری میمونه که مخاطب مفهوم رو به درستی درک کرده باشه . برای اینکه میزان درک مفهوم تبلیغ رو مورد ارزیابی قرار بدن معمولا از نظر سنجی از کاربران استفاده می کنن.
سنجش اثربخشی پیش از تبلیغات
یک سری از آزمون های اثر بخشی تبلیغات پیش از اجرای تبلیغ به کار میرن . این نوع سنجش دارای مزایای زیای هست که مهم ترین اون ها عدم هدر رفتن منابع مالی هست. در ادامه به روش های مختلف سنجش پیش از تبلیغات پرداختیم .
تست مجموعه تبلیغات
به این شیوه در زبان انگلیسی Portfolio test گفته میشه . بعد از طراحی طرح تبلیغاتی این طرح به گروهی از جامعه آماری نشون داده میشه . سپس از مخاطبان خواسته میشه که چیزی رو که در مورد تبلیغ به خاطر میارن رو بیان کنن. دراین صورت میشه میزان یادآوری تبلیغات رو مورد ارزیابی قرار داد.
ارزیابی و رتبهبندی مستقیم
به این شیوه Direct rating گفته میشه . در این شیوه تعدادی تبلیغ به مشتری ها یا مصرف کننده ها نمایش داده میشه و از مشتری ها خواسته میشه که به میزان جالب توجه بودن و جذاب بودن هر کدام از تبلیغات امتیاز بدن .
تستهای آزمایشگاهی
در تست های آزمایشگاهی تغییرات فیزیکی بدن در مقابل نمایش تبلیغات مورد ارزیابی قرار میگیره . این سنجش هم قبل از اجرای کمپین تبلیغاتی صورت میگیره . به طور مثال حرکات چشم ، تنگ و گشاد شدن مردمک چشم ، تغییرات ضربان قلب مانند بالا و پایین رفتن میزان ضربان قلب در مقابل تماشای محرکی که در این جا تبلیغات هست اندازه گیری میشه. به این ترتیب میشه نرخ اینگیجمنت یا نرخ درگیری مخاطب با تبلیغ رو اندازه گیری کرد. به این شیوه سنجش اثربخشی تبلیغات Laboratory tests گفته می شود.
سنجش اثربخشی پس از تبلیغات
یک سری از شیوه های سنجش تبلیغاتی هم پس از اجرای تبلیغات اجرا میشن و کمپین رو مورد ارزیابی قرار میدن که در ادامه به اون ها می پردازیم .
آزمونهای یادآوری بدون کمک
به این شیوه سنجش تبلیغات unaided recall tests گفته می شود. در این شیوه از شرکت کننده ها میخوان که هر نوع آگهی و تبلیغاتی رو که اخیرا دیده اند به یاد بیارن .
آزمونهای یادآوری باکمک
در این شیوه که aided recall tests نامیده میشه به کاربرها تعدادی تبلیغات نمایش داده میشه و از اون ها میخوان که تبلیغاتی رو که به خاطر میارن رو بگن.
به پایان یکی دیگه از مقالات ادنل رسیدیم . ادنل یک نقطه اتصال هست . درواقع ادنل بستری رو فراهم کرده تا صاحبان کسب و کارها بتونن به راحتی ابزار تبلیغاتی مورد نظر خودشون رو جستجو کنن و بعد اقدام به اجاره کنن. از طرفی به دارندگان فضاهای تبلیغاتی هم پنل اختصاصی رایگان تعلق میگیره که بتونن به راحتی ابزار های تبلیغاتی تحت مالکیت خودشون رو به همراه عکس و آدرس روی سایت آپلود کنن و به این ترتیب مشتری پیدا کنن.
آخرین دیدگاهها