چرا یک کمپین تبلیغاتی شکست میخورد؟ – آکادمی تبلیغات
سلام به همه دوستانی که علاقه مند به یادگیری مطالب جدید هستند . میخوایم در این مقاله این موضوع رو بررسی کنیم که چرا یک کمپین تبلیغاتی شکست میخورد؟ بررسی علل شکست کمپین تبلیغاتی به کسب و کارها کمک میکنه تا بتونن برنامه ریزی مالی دقیق تری داشته باشند.
افرادی که بدون اطلاعات دقیق اقدام به تبلیغات می کنن درست مثل افرادی هستن که در تاریکی به شکار میرن و به همه جا و همه طرف شلیک می کنن تا شاید از قضا شکاری نصیبشون بشه . درست همین افراد هستند که بعد از چند دوره برگزاری تبلیغات به این نتیجه میرسن که تبلیغات یه کار تشریفاتی برای کسب و کارهاست. به همین دلیل هم یا بدون توجه به نتیجه یه بودجه ای رو ماهانه به تبلیغات اختصاص میدن و یا از تبلیغات صرف نظر میکنن.
علل شکست کمپین تبلیغاتی موارد مختلفی هست که ما قصد داریم در حد وسعمون علل شکست رو بررسی کنیم . در بخش کامنت ها منتظر نظرات شما هستیم تا بتونیم این مطلب رو کامل تر و پر بارتر کنیم.
مبهم بودن هدف
شاید در موارد ساده تر ما به راحتی تشخیص بدیم که هدف رو مشخص نکردیم اما در بحث تبلیغات مشخص نبودن هدف زیاد واضح نیست.
مثلا وقتی میخوایم مسابقه دو بدیم خط پایان کاملا مشخصه. می دونیم کی و کجا به هدفمون رسیدیم . یا زمانی که سوار اتوموبیل میشیم میدونیم مقصد کجاست . اما در امر تبلیغات شناسایی مقصد کمی دشوار و پیچیده هست . این امر باعث میشه اصلا مقصد رو فراموش کنیم و در یک بیابان بدون هدف قدم بزاریم .
بنابراین اولین گام برای اینکه شکست در تبلیغات رو متحمل نشید مشخص کردن دقیق هدف هست. با تیم بازاریابی خودتون یک جلسه تشکیل بدید. اهداف خودتون از تبلیغات رو یادداشت کنید و بارها اون رو بازبینی کنید. در جریان مشخص کردن هدف به این دو تله توجه ویژه ای کنید.
تبیین چند هدف
سعی کنید برای یک کمپین تبلیغاتی تنها یک هدف در نظر بگیرید . تبیین چند هدف برای یک کمپین تبلیغاتی ، مسیر کمپین رو به بیراهه میبره . داشتن چندتا هدف به معنی گنجوندن چندین محتوای تبلیغاتی درون یک کمپین هست.
مثلا شرکتی قصد داره که تبلیغات کنه و اهداف تبلیغاتی نظیر برند سازی در ذهن مخاطب ، افزایش فروش ، معرفی محصول جدید و همچنین اشاره به تخفیفات و قرعه کشی رو به عنوان اهداف تبلیغاتی خودش در نظر گرفته . اگه کمی در زمینه تبلیغات کار کرده باشین متوجه این موضوع میشید که هر کدام از این اهداف نیازمند یه کمپین جدا هستند . در یک کمپین باید تنها روی یک هدف تمرکز کرد تا مشتری ها رو به یه مسیر مشخص سوق داد.
در واقع تعریف چند هدف برای یک کمپین تبلیغاتی با بی هدفی تفاوت چندانی نداره.
پاسخ یا نتیجه !
همونطور که می دونید در زمینه سنجش تبلیغات ، پاسخ (Response) و نتیجه نهایی (Result) دو مفهوم کاملا مجزا هستند . مثلا زمانی که یه شرکت اقدام به تبلیغات می کنه ممکنه هدف تبلیغات خودش رو افزایش فروش گذاشته باشه. اما تبلیغات به گونه ای باشه که مشتری رو یک قدم به خرید نزدیک کرده باشه و تازه برند در ذهن مخاطب جا باز کنه . در این صورت ممکنه مدیر شرکت و یا مدیر بازاریابی، تبلیغات رو شکست خورده ارزیابی کنه . حال اینکه مشتری ها تازه با برند آشنا شدن و در ذهنشون جا باز کرده با چندین تبلیغ دیگه شاید بشه به فروش که نتیجه دلخواه مدیر عامل هست رسید.
شاید هم ، زمانی که تبلیغات طراحی میشده با هدف پاسخ مشتری طراحی شده اما ما انتظار نتیجه نهایی از تبلیغات رو داریم . بنابراین این دو مفهوم رو در ذهن خودتون جدا کنید . کمپین رو بر اساس انتظار خودتون و واقعیت های موجود طراحی کنید تا سرخورده نشید. اگه به تازگی وارد کارزار تولید یا فروش شدید انتظار افزایش فروش در کمپین تبلیغاتی اول کمی غیر واقع بینانه هست. در عوض می تونید پاسخ ها رو سنجش و ارزیابی کنید و موفقیت یا عدم موفقیت کسب و کارتون رو بر اساس پاسخ مشتری بررسی کنید.
تخصیص نامناسب منابع
همونطور که می دونید این روزها تصمیم گیرنده های نهایی برای خرید خود کودکان و نوجوان ها هستند و از طرفی به دلایل تربیتی مادر و پدر ها از حضور فرزندانشون در فضاهای مجازی جلوگیری می کنن . بنابراین اختصاص منبع تبلیغاتی مساوی برای تبلیغ در تلوزیون و شبکه های مجازی کار عاقلانه ای نیست.
حتما کودکان و نوجوانانی هستند که به فضای مجازی دسترسی دارند اما سهم بسیار کمتری نسبت به تلویزیون و بیلبوردهای شهری دارند.
تبلیغ در مکان نامناسب
بریم با یه مثال بحث رو باز کنیم ؛
شما کدوم گزینه رو برای تبلیغ در فرودگاه پیشنهاد می کنید؟
• تبلیغ آبمیوه
• تبلیغ لب تاب های حرفه ای
• آژانس مسافرتی
• تبلیغ کفش های تولید ملی ( قیمت مناسب )
• تبلیغ ملزومات سفر ( چادر مسافرتی ، اجاق گاز سیار و … )
همون طور که گفتیم تبلیغ ابزاری مثل لب تاب های حرفه ای گزینه بسیار مناسبی هست. چو مدیران ارشد در این مکان ها حضور دارند و لب تاب با ویژگی های پیشرفته یک گزینه مورد توجه برای این اقشار خواهد بود.
آژانش های مسافرتی یک ایده کاملا پر بازده و بدیهی برای تبلیغ در فرودگاه ها به حساب میاد.
معمولا افراد مرفه جامعه از پوشاک برند استفاده می کنند. کفش های ملی که با قیمت مناسب عرضه میشن عموما مورد استقبال مردم متوسط جامعه اند.
شاید بگید که تبلیغ ملزومات سفر یه ایده عالیه ! اما دست نگه دارید. این قشر از افراد جامعه معمولا در هتل ها اقامت می کنن و کمتر پیش میاد که چادر بزنن، ممکنه بخش کوچکی از جامعه هدف ما باشند اما مثل مثال آبمیوه بهتره مکانی رو برای تبلیغ انتخاب کنید که اغلب پرسونای هدف شما در اونجا حضوردارند . به طور مثال سایت های ایرانگردی و جهانگردی بهترین مکان برای تبلیغ این نوع محصولات هستند.
اجرای کمپین تبلیغاتی در زمان نامناسب
یکی از علت هایی که باعث شکست کمپین تبلیغاتی میشه ، اجرای کمپین تبلیغاتی در یک بازه زمانی نامناسب هست.
اگه میخواید تبلیغات شما منجر به اقدام و نتیجه نهایی بشه باید بازه زمانی مناسب رو شناسایی کنید.
رصد بازار و تصمیم به خریددر بین مردم از چند ماه قبل از عید شروع میشه . و در هفته آخر سال فروکش میکنه . اگه به دنبال تشکیل کمپین تبلیغاتی برای افزایش فروش شب عید هستید . شروع زودهنگام کمپین مفید هست اما مقدار زیادی از سرمایه شما رو به هدر میده. اگه خیلی دیر اقدام به تبلیغات کنید رقبایی که زودتر وارد میدان شدن به عنوان گزینه های خرید از قبل انتخاب شدن. با یه سنجش مناسب میتونید بهینه ترین بازه رو برای تبلیغ اننخاب کنید.
این بازه های زمانی برای اغلب کسب و کار ها وجود داره که می تونن بیشترین بهره رو از بازار مخاطب ببرن. برای مثال برای فروشنده های کولر گازی اردیبهشت و خرداد زمان تبلیغ هست. برای لوازم التحریری ها ، شهریور گزینه مناسبی هست. برای آجیل فروشی ها ایام نزدیک به شب یلدا و شب عید .
اگه شما هم کسب و کار خودتون رو رصد کنید می تونید پر بازده ترین زمان برای تبلیغات رو شناسایی کنید.
کم بودن میزان تبلیغات
از قدیم گفتن با یه گل بهار نمیشه !
بله درسته . هر چند میزان تبلیغات به پرسونای مخاطب شما ، نوع کسب و کار شما و دایره جغرافیایی خدمات رسانی یک کسب و کار بستگی داره اما کم بودن میزان تبلیغات میتونه شکست کمپین تبلیغاتی رو در پی داشته باشه.
هر مخاطب باید حداقل سه نقطه تماس با تبلیغات داشته باشه . یعنی چی ؟ یعنی حداقل سه بار با تبلیغات شما از طرق مختلف مواجه بشه. بنابراین باید بودجه کافی برای تبلیغات رو در نظر بگیرید تا بتونید حداقل از طریق سه شیوه و ابزار تبلیغاتی اقدام به تبلیغ کنید و اثر بخشی تبلیغات رو تضمین کنید.
طراحی تبلیغات رو دست کم میگیرید.
تبلیغات شما پرچم شماست و معرف کسب و کار شما . هیچ وقت برای صرفه جویی در منابع تخصیص داده به تبلیغات، از بودجه طراحی کم نکنید . به جای اینکار می تونید رای زنی کنید و روی اجاره ابزار های تبلیغاتی تخفیف بگیرید . در عوض بهترین و خبره ترین طراح ها و متخصصین بازاریابی رو استخدام کنید و تاثیر گذار ترین تبلیغات رو طراحی کنید. فراموش نکنید تبلیغات ویترین کار شماست . بهترین ویترین رو برای خودتون بچینید.
به پایان یکی دیگه از مقالات ادنل رسیدیم امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشه .
می دونید ادنل چه سایتی هست ؟ ادنل یک سایت واسطه بین صاحبان کسب و کار ها و افراد و شرکت هایی هست که ابزارهای تبلیغاتی رو اجاره میدن. شرکت هایی که دارای ابزار تبلیغاتی هستند فضاهای تبلیغاتی خودوشن رو به همراه لوکیشن ، قیمت و غیره روی سایت ثبت می کنن . صاحبان کسب و کار ها میتونن این فضاها رو مشاهده کنن و در صورت تمایل اقدام به اجاره این فضاهای تبلیغاتی کنن.
آخرین دیدگاهها