گوگل ادموب چیست؟ و چگونه از آن کسب درآمد کنیم؟ – آکادمی تبلیغات
سلام روزتون خوش ! میخوایم شما رو با گوگل ادموب که یکی دیگه از روش های کسب در آمد از طریق تبلیغات هست آشنا کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید!
تعریف گوگل ادموب ؟
گوگل ادموب یا Google Admob پلتفرمی برای کسب درآمد از طریق تبلیغات اپلیکیشن های موبایلی هست. Google Admob زیر مجموعه گوگل ادسنس هست. گوگل به عنوان یه واسطه بین تبلیغ دهنده و توسعه دهندگان برنامه های موبایلی عمل میکنه. توسعه دهنده ها با پرداخت مبلغی می تونن در سرویس ادموب گوگل عضو بشن و تبلیغات در یافت کنن. یکی از مزیت های تبلیغات از طریق گوگل ادموب ، کسب درآمدهای دلاری هست. از طرفی گوگل ادموب این شرایط رو برای تبلیغ دهنده ها فراهم کرده تا بتونن تبلیغات خودشون رو در مرتبط ترین فضا به لحاظ محتوایی نمایش بدن.
چگونه از گوگل ادموب استفاده کنیم؟
در این بخش به بررسی مراحل استفاده از گوگل ادموب می پردازیم.
مشخص کردن موضوع اپلیکیشن
شاید شما هم جزء افرادی باشید که دوست دارید از طریق تبلیغات به درآمد برسید . گوگل ادموب یکی از شیوه های درآمدزایی از طریق تبلیغات هست. برای اینکه از طریق گوگل ادموب در آمد زایی کنید باید ابتدا یه ایده داشته باشید تا در قالب محتوا یا خدمات اون رو به مخاطبین خودتون ارائه بدید. برای مثال شما یک ورزشکار هستید می تونید اپلیکیشنی رو طراحی کنید که در اون اموزش های تمرینات ورزشی خاص آموزش داده میشه . شاید شما اشپزی خوبی دارید و می تونید اپلیکیشن آشپزی طراحی کنید.
یا خودتون برنامه نویس هستید و می تونید بازی های فکری بسازید . پس اولین قدم برای اینکه از این شیوه کسب در آمد کنید اینه که باید حوزه فعالیت خودتون رو مشخص کنید.
بازاریابی اپلیکیشن
دومین مرحله اینه که تعداد نصب اپلیکیشن رو افزایش بدید چون هر چه تعداد نصب ها بالاتر باشه امکان مشاهده و کلیک روی تبلیغات بالا میره و در آمد بیشتری کسب می کنید.
1.طراحی برای سیستم عامل های مختلف
گوشی های موبایل دارای سیستم عامل های مختلفی هستند . Android ، iOS , Windows Phone , BlackBerry , Bada , Symbian , Palm , Tizen , Java , انواع سیستم عامل های موبایلی هستند از این بین ، پر استفاده ترین سیستم عامل های موبایلی iOS و Android هستند . سعی کنید اپ خودتون رو برای این دو سیستم عامل پر کاربرد طراحی کنید.
2. انتشار اپ در مارکت های مختلف
اپلیکشن رو در مارکت های ایرانی و خارجی متعددی منتشر کنید. تعداد زیادی مارکت برای اندروید و ios وجود داره. زمانی که اپلیکشن خودتون رو در مارکت های مختلف منتشر می کنید دسترسی به اپ رو برای کاربرای مختلف آسان تر می کنید.
مارکت های خارجی اندروید
Amazon Appstore – بهترین مارکت بازی و برنامه اندروید
GetJar – بهترین مارکت اندروید جهان
بهترین مارکت اندروید خارجی مبتنی وب Itch.io
بازار خارجی دانلود برنامه و بازی به صورت رایگان Mobogenie
AppsLib یک برنامه جایگزین گوگل پلی استور
مارکت برنامه اندروید رایگان و متن باز F-Droid
دانلود Slide ME بهترین مارکت های جایگزین گوگل پلی
Galaxy Apps بهترین مارکت اندروید رایگان
Aptoide مارکت توزیع شده اندروید
Uptodown بزرگترین مارکت اندروید
آپدیت زودتر از موعد برنامه ها در مارکت اندروید APKUpdater
مارکت های ایرانی اندروید
بازار، بهترین مارکت اندروید فارسی
مارکت ایرانی اندروید ایران اپس
مایکت مارکت اندروید رایگان و فارسی
مارکت های خارجی ios
اپل استور
Mojo Installer
Inocydia
ZESTIA
Tweakbox
Emus4u
Apps4iPhone
TutuApp
مارکت های ایرانی ios
سیب اپ
سیبچه
اپ استور ایرانی
3. استفاده از ریفرال مارکتینگ
بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ REFERRAL MARKETING یکی از شیوه های پر کاربرد برای بازاریابی برنامه های موبایلی هست. در این شیوه کاربر رو ترغیب می کنیم تا اپ رو به دوستان و آشنایان خودش معرفی کنه .
میشه در صفحه اصلی سایت با قرار دادن کادری از کاربر درخواست کنیم که اپ رو به سایرین معرفی کنه. و یا برای معرفی اپ به دیگران ، پاداش هایی متناسب با موضوع اپ در نظر بگیریم .
4. تبلیغ از طریق شبکه های اجتماعی
یکی از شیوه ها برای بازاریابی اپلیکیشن استفاده از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام ، فیسبوک ، توئیتر ، اینستاگرام ، لینکدین و غیره هست . همون طور که می دونید ماهیت این شبکه های اجتماعی با هم متفاوت هست . بنابراین روی شبکه های اجتماعی که بیشترین قرابت رو با موضوع اپلیکیشن شما دارند سرمایه گذاری کنید .
5.تبلیغ از طریق اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها همون طور که از نام اون ها پیداست ، تاثیر زیادی روی تصمیم گیری های افراد دارند. بنابراین می تونید از طریق این افراد اقدام به تبلیغ اپلیکیشن خودتون کنید.
6. تبلیغات بنری
ایجاد فضای تبلیغات در اپلیکیشن
با افزودن کدهایی به اپلیکیشن خودتون مکان نمایش تبلیغات رو مشخص کنید . به این کار ایجاد واحد های تبلیغاتی در ادموب یا ad units گفته میشه.
پیاده سازی SDK ادموب
پیاده سازی SDK ادموب ، مراحلی داره که در این مقاله نمیگنجه . SDK مخفف Software Development kit ، به معنای کیت های توسعه نرم افزار هست . SDK در ادموب این امکان رو فراهم می کنند تا اطلاعات موقعیت مکانی و موقعیت جغرافیایی رو منتقل کنند . این ویژگی سبب میشه که تبلیغات مرتبط با موقعیت جغرافیایی باشه . مثلا تبلیغات مربوط به ایران در اپلیکیشن های فارسی که در منطقه جغرافیایی ایران هستند نمایش داده بشه . به صورت دقیق تر حتی میشه تبلیغات رو براساس شهر ها مشخص نمود.
بهینه سازی اپلیکیشن
به بهینه سازی اپلیکیشن ASO یا App Store Optimization نیز گفته میشه. ASO برای اپلیکیشن ها ، مانند سئو برای وب سایت ها هست. بهینه سازی اپلیکیشن به تمامی روش هایی گفته میشه که سبب بالا رفتن نصب ارگانیک اپلیکیشن میشه . بدیهیه که هرچه تعداد نصب برنامه بالا باشه . کاربرهای اپ بیشتر خواهند بود و نرخ کلیک هم بالاتر هست.
ثبت نام در ادموب
برای ثبت نام در گوگل ادموب باید یک حساب توسعه دهنده در گوگل پلی بسازید . بعد از پیاده سازی SDK ها باید 3 توکن رو فعال کنید . با فعال سازی این 3 توکن تبلیغات واقعی دراپلیکیشن نمایش داده میشه که شامل موارد زیر هست. که هر سه توکن رو ادموب در اختیار شما قرار میده.
1- Banner
2- Interstitial
3- Rewarded Ads
در مرحله بعدی باید اطلاعات مربوط به مشخصات فردی و حساب بانکی تون رو وارد کنید . این جا هست که با یه چالش حقیقی مواجه میشیم . ما در تمام حساب های گوگل ادز تحریم هستیم . بنابراین نمی تونیم آدرس ایران رو وارد کنیم . برای این کار باید از یکی از آشناهاتون که در خارج از ایران سکونت دارند خواهش کنید که آدرسشون رو در اختیار شما قرار بدن . توجه کنید که از آدرس های مجازی هم نمی تونید استفاده کنید چون یه کد اعتبار سنجی از طرف گوگل برای اون آدرس ارسال میشه .
مرحله بعدی وارد کردن حساب بانکی هست بازهم باید بگم که نمی تونیم از کارت های مجازی که از سایت های ایرانی خرید می کنیم برای نقد کردن در آمد ادموب استفاده کنیم.
همونطور که گفتیم یک کد به آدرس اینترنتی شما ارسال میشه . این کد 6 رقمی هست و باید یه حداقل در آمدی از طریق اپ دریافت کرده باشین تا این کد برای شما ارسال بشه . این حداقل در آمد رو در پنل کاربری تون میتونید مشاهده کنید.
دریافت درآمد دلاری
مرحله آخر و جذاب کار ، دریافت درآمد هست . اون هم به دلار ! بعد از دریافت نامه کد 6 رقمی رو وارد کنید تا حساب کاربری تون فعال بشه . گوگل پس از تایید حساب بانکی تون ، سر هر ماه میلادی تسویه حساب میکنه .
مزایای استفاده از گوگل ادموب
استفاده از گوگل ادموب مزایای زیادی داره که موارد زیر رو شامل میشه .
کسب در آمد برای توسعه دهندگان اپلیکیشن های کاربردی
گوگل ادموب بستری رو برای توسعه دهندگان فراهم کرده تا مطمئن باشن که درآمدی از طریق طراحی اپلیکیشن های کاربردی کسب خواهند کرد. در واقع به بازار تبلیغات اپلیککیشنی سرو سامان داده و به عنوان واسطه ای بین تبلیغ دهنده ها و تبلیغ گیرنده ها عمل میکنه .
امکان کسب درآمد دلاری
برای ما ایرانی ها که پول کشورمون ارزش پایینی داره ، کسب در آمد دلاری یک امتیاز محسوب میشه که از طریق گوگل ادموب قابل دسترسی هست.
صرفه جویی در زمان توسعه دهندگان
توسعه دهنده های اپلیکیشن به قدر کافی دلمشغولی دارند. مدیریت کردن تبلیغات از طریق پنل کاربری ادموب و دریافت منظم تبلیغات در زمان توسعه دهندگان صرفه جویی میکنه . از طرفی مدیریت تبلیغات و همچنین پرداخت رو هم آسون میکنه .
تبلیغات هدفمند برای کسب و کارها
در تبلیغات از طریق ادموب ، تنها این توسعه دهنده ها نیستن که سود می برن . بلکه کسب و کارها هم به راحتی می تونن تبلیغات خودشون رو در اپلیکیشن های مرتبط و ایرانی به نمایش بزارن .
آنالیز نتایج
رفتار کاربران اپ رو میشه از طریق یکپارچه سازی گوگل ادموب و گوگل آنالیتیکس مورد آنالیز قرار داد. استفاده از گوگل آنالیتیکس هم برای کسب و کار ها برای دریافت اطلاعات کلیک بنرهای تبلیغاتی از طریق اپلیکیشن موثر هست . هم اینکه توسعه دهنده های اپ می تونن رفتار کاربر ها رو انالیز کنن و به رفع نواقص و توسعه اپلیکیشن کمک کنند.
معایب گوگل ادموب
در کنار تمام مزایایی که گوگل ادموب داره دارای معایبی هم هست که در ادامه به اون ها اشاره کردیم .
پرداخت به دلار
یکی از معایبی که گوگل ادموب برای کسب و کارهای کوچک ایرانی داره پرداخت به دلار هست. ارزش پول ما بسیار پایین هست از این رو دسته ای از کسب و کار های نوپا یا بنگاه های اقتصادی کوچیک نمی تونن هزینه های دلاری پرداخت کنن.
تحریم بودن ایران
تحریم بودن ایران از طرف این سرویس باعث شده برخی از توسعه دهنده ها که دارای آدرس خارج از ایران نیستن نتونن از این امکان استفاده کنن.
انواع تبلیغات گوگل ادموب
می بایست برای ارائه تبلیغ به کاربرها برنامه داشته باشیم و تبلیغات رو در فرمت مناسب با اپلیکیشن و پرسونای کاربر ارائه بدیم . همین طور باید زمان نمایش تبلیغات رو هم مدنظر قرار بدیم . فرمت های تبلیغات گوگل ادموب شامل موارد زیر میشن .
Banner
تبلیغات بنری متداول ترین نوع تبلیغات اپلیکیشنی هستند . تبلیغات از طریق بنر با استفاده از کادرهای مستطیل شکلی در بالا یا پایین اپلیکیشن انجام میشه.
Native
Rewarded
به این نوع تبلیغات تبلیغات پاداشی گفته میشه . این نوع تبلیغات معمولا در اپلیکیشن های بازی کاربرد داره . مثلا به ازای دیدن هر تبلیغ به کاربر امتیاز داده میشه تا بتونه از امکانات بیشتر بازی استفاده کنه . یا مثلا با از دست دادن جون بازی این قانون وجود داره که تا 1 ساعت بازی بسته میشه اما با مشاهده تبلیغ امکان ادامه بازی فراهم میشه.
Interstitial
به تبلیغاتی گفته میشه که در نقاط گذار مثل بازکردن تنظیمات اپلیکیشن انجام میشه بدون اینکه تجربه کاربری رو مختل کنه . این تبلیغات استاتیک و ویدئویی هستند.
به پایان یکی دیگه از مقالات ادنل رسیدیم . امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشه .
ادنل یک نقطه اتصال !
از طرفی شرکت های خواهان فضاهای تبلیغاتی هم می تونن روی سایت ادنل پنل کاربری داشته باشند و رسانه های تبلیغاتی رو مشاهده کنن و اقدام به اجاره آنلاین ابزارهای تبلیغاتی کنن.
آخرین دیدگاهها