ایمیل مارکتینگ چیست ؟

دسته بندی :

ایمیل مارکتینگ یک ابزار کارآمد برای رساندن مستقیم پیام تبلیغاتی شما به مخاطبان است ، که امروزه در ایران ایمیل ها سهم کمتری در انتقال پیام ها دارند و ایمیل جای خود را به صورت تقریبی به شبکه های اجتماعی برای انتقال پیام ها داده است.

اگر بخواهیم برای تبلیغات مستقیم درون دایرکت و یا اینباکس مخاطبین و مقایسه ی آنها صحبت کنیم باید بگویم برای هر دو محدودیت هایی وجود دارد.

و شما نمی توانید به راحتی این کار را انجام دهید و باید از پنل هایی استفاده کنید که مخصوص این کار است و از اسپم شدن ایمیل های شما جلوگیری می کند اما در اینجا در مرحله اول توضیح مختصری در رابطه با ایمیل مارکتینگ و مزایا و معایب آن توضیح خواهم داد.

ایمیل مارکتینگ یعنی بهتر کردن رابطه با مشتری به کمک ایمیل.

اگر بخواهیم کمی واضح‌تر تعریف کنیم، این مثال‌ها مفید هستند:

1- ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها یا محصولات جدید
2-فرستادن خبرنامۀ مقالات یا هر نوع محتوای جدید
3-گرفتن نظر مشتری درباره محصول یا خدمات
4- یادآوری خریدهای تکمیل نشده
5-تبریک تولد یا هر نوع سالگرد
6- ارسال فاکتور خرید

با تمام این ایمیل‌هایی که می‌فرستیم سعی می‌کنیم مشتری یا مخاطب جدید به دست آوریم و مشتری‌های فعلی را حفط کنیم.

معمولاً ایمیل‌هایی که می‌فرستیم را به دو دسته تقسیم می‌کنند:

ایمیل‌های مارکتینگ
ایمیل‌های تراکنش یا معاملاتی


بهترین نمونه‌‌ ایمیل‌های مارکتینگ خبرنامه است. خبرنامه‌هایی که در آن محتوای جدید سایت مثل مقالات، ویدیو و … را معرفی می‌کنیم و یا ایمیل‌هایی که در آن محصول جدید را معرفی می‌کنیم. اگر در خبرنامه هفتگی نوین عضو باشید، با این مدل از ایمیل مارکتینگ آشنا هستید.

انواع‌ ایمیل‌های تراکنش هم زیاد است. ایمیل‌های یادآوری رمز عبور، فاکتور خرید، جواب پشتیبانی به تیکت و … همه ایمیل‌های تراکنش حساب می‌شوند. این گروه ایمیل‌ها معمولاً به صورت خودکار ارسال می‌شوند.

چرا ایمیل مارکتینگ مهم است؟
از زمان گسترش اینترنت در دنیا تا امروز، ایمیل ابزاری ضروری برای کسب و کارها بوده و هست. طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۳/۹ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می‌کنند. این رقم همزمان با افزایش نفوذ اینترنت در میان مردم زیاد می‌شود. کمتر کسی پیدا می‌شود که کاربر اینترنت باشد اما ایمیل نداشته باشد. شاید بعضی افراد خیلی کمتر از ایمیل استفاده کنند اما در هر صورت ایمیلی دارند که در صورت ضرورت از آن استفاده می‌کنند.

حالا عاشقان شبکه‌های اجتماعی، مشتریان بانک‌ها، دانشجویان و کل افرادی که از موبایل‌های اندرویدی یا آیفون استفاده می‌کنند به نوعی مجبور هستند یک آدرس ایمیل داشته باشند.

شاید فکر کنید الان با وجود پیام‌رسان‌های سریع‌ و پرامکانات خیلی کم پیش می‌آید مردم به همدیگر ایمیل بفرستند. این فکر تا حدودی درست است؛ استفاده از ایمیل برای پیام دادن و کارهای روزمره خیلی کم شده اما هنوز ایمیل تنها راه رسمی و قابل اعتماد ارتباط با کاربران است. به ویژه برندها و کسب‌وکارهای اینترنتی، ایمیل را مبنای کار خود قرار داده‌اند.

ایمیل و پیامک دو راه مهم و رسمی برای برقراری اتباط با مخاطبین هستند که هنوز جایگزین خوبی ندارند. درباره تبلیغات پیامکی قبلاً توضیح دادیم. حالا نوبت بازاریابی و تبلیغات ایمیلی است.

حالا برای این که بهتر با ایمیل مارکتینگ آشنا شویم، نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه شکل‌گیری و تحولات این روش بازاریابی محبوب.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ
در سال 1978، گری توئرک (Gary Thuerk) از شرکت Digital Equipment Corporation به جای این که برای هر مشتری یک ایمیل‌ آماده و ارسال کند، متنی نوشت و آن را همزمان برای حدود ۴۰۰ مشتری فرستاد. این کار اولین حرکت ایمیل مارکتینگ در دنیا یا به عبارتی اولین اسپم کردن با ایمیل بود!

ایمیل مارکتینگ چه مزیت‌هایی دارد؟

ایمیل در تمام مراحل آگاهی تا وفادارسازی مشتری می‌تواند کاربرد داشته باشد. این که چطور از ایمیل استفاده کنید و با آن چه مزیتی ایجاد کنید باعث می‌شود کمپین ایمیلی شما موفق شود.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *